Wauw, het is zover! Het bod dat je op jouw droomhuis hebt geboden is geaccepteerd of jouw woning is verkocht. Het maakt niet uit of je een koper of verkoper van een woning bent, zodra de verkoop van de woning rond is, kun jij je gaan voorbereiden op de vervolgstap: de verhuizing. Naast het opruimen en uitzoeken van jouw spullen en het regelen van voldoende verhuisdozen komen daar nog een hoop andere zaken bij kijken, vaak zelfs nog meer dan de punten waar je zelf al aan hebt gedacht. Om je te helpen jouw verhuizing zo goed mogelijk voor te bereiden en vlekkeloos te laten verlopen, geven we je graag wat tips waar je aan moet denken tijdens jouw verhuizing.

Start direct!
Zodra de aankoop van jouw nieuwe woning rond is, kun je al starten met de eerste voorbereidingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verkopen van jouw eigen huis, het doorgeven van alle benodigde informatie en stukken voor jouw hypotheek, maar ook het bepalen van eventuele verbouwingen of aanpassingen in jouw nieuwe huis. Zodra je weet welke punten je in jouw nieuwe woning nog wilt (laten) aanpassen kun je hiervoor alvast offertes opvragen, gereedschap en materialen regelen en de maten van de ruimtes opmeten. 

De plattegrond als basis
De meeste woningen beschikken vandaag de dag al over plattegronden van de verschillende verdiepingen. Dit kan jou goed helpen bij het inrichten van jouw nieuwe woning met huidige of nieuwe meubels. Voor de zekerheid raden we je aan om een aantal maten van de plattegrond te controleren, zodat je weet of je op de plattegrond kunt vertrouwen. Denk daarbij ook aan de hoogte van de verschillende verdiepingen voor het bestellen van nieuwe gordijnen en berekenen van voldoende verf. Teken daarnaast op de plattegrond in waar de stopcontacten zitten. Zo kun je op je gemak en met voldoende voorbereidingstijd de inrichting van de verschillende ruimtes alvast bepalen.

Verhuisdatum
Zodra je weet op welke datum de sleuteloverdracht van jouw nieuwe woning gepland staat en hoeveel tijd je nodig hebt om het huis te schilderen, verbouwen of naar jouw wens aan te passen, kun je een verhuisdatum vaststellen. Het is verstandig deze datum zo gauw mogelijk vast te leggen, zodat je hier in jouw plannen rekening mee kunt houden. Bovendien kun je dan ook besluiten of je de verhuizing zelf - met hulp van anderen - wilt regelen of wilt uitbesteden, verhuisdozen en ander verhuismateriaal bestellen en bij de woning behorende contracten voor gas, water, licht, internet, televisie en telefonie opzeggen, omzetten of opnieuw afsluiten. 

Online checklists
Terwijl je deze blog leest bedenk je waarschijnlijk alweer een hoop nieuwe actiepunten voor jouw verhuizing. Het is aan te raden een notitieboekje of app op je telefoon te gaan gebruiken voor al deze gedachtespinsels. Dat zorgt er niet alleen voor dat je één van deze punten niet vergeet, maar geeft je ook overzicht in alle nog openstaande to do’s. Wanneer je er zeker van wilt zijn dat je geen enkel punt vergeet, zijn er online en hoop checklists beschikbaar die je gratis kunt downloaden of voor kunt aanvragen. Dit geeft jou een goed overzicht van alle zaken die je alvast ter voorbereiding aan jouw verhuizing kunt regelen. Daarnaast vind je hierin terug aan wie je jouw verhuizing moet doorgeven en welke voorzieningen je voor jouw nieuwe woning moet regelen. Zo’n checklist is een absolute must om niets te vergeten, vooral omdat je nu een hoop te regelen hebt!

Naast alle praktische voorbereidingen die je enkele maanden, weken of dagen voor de verhuisdatum kunt regelen, is het verstandig alvast na te denken welke spullen je op de verhuisdag zelf niet wilt missen. Maak alvast een lijstje van de spullen die je in een aparte tas wilt meenemen en denk daarbij ook zeker aan voldoende eten en drinken voor tijdens het tillen, sjouwen en klussen!

We hopen je in deze blog alvast wat tips te hebben gegeven ter voorbereiding op jouw verhuizing. In onze volgende blog gaan we in op alle zakelijke aspecten die je moet regelen voor de (ver)koop van jouw woning. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een taxateur voor een gevalideerd taxatierapport, een bouwkundige keuring, afspraak met een aannemer voor een eventuele verbouwing en het kiezen van een notaris. Ook op dat vlak is er immers nog een hoop te regelen, maar natuurlijk helpen wij je graag met alle voorbereidingen! Heb je in de tussentijd vragen? Laat het ons dan gerust weten!