Gefeliciteerd, de verkoop van jouw woning is definitief rond! Tijd dus om alvast wat spullen uit te gaan zoeken en de eerste dozen in te gaan pakken. Het lijkt misschien nog ver weg, maar het is ook al de hoogste tijd om je voor te gaan bereiden op de eindinspectie van jouw woning. In onze eerdere blog schreven we over een goede voorbereiding op de eindinspectie voor kopers. Wat moeten zij zeker niet vergeten te controleren? In deze blog nemen we je graag mee in de zaken die jij als verkoper hoort te regelen, want ook daar komt heel wat bij kijken. Lees je weer met ons mee?

Het ideaal: een schone, lege en opgeruimde woning
We kunnen ons goed voorstellen dat jij - tussen het verhuizen en klussen in jouw nieuwe woning door - weinig tijd en puf hebt om nog alle ramen te wassen of de tuin een flinke onderhoudsbeurt te geven. Dat zullen we dan ook niet van je vragen. Wel is het van belang dat jouw woning bij de eindinspectie en overdracht aan de nieuwe eigenaren schoon en leeg wordt opgeleverd, uitgezonderd de spullen die op de lijst van roerende zaken staan natuurlijk.

Overgenomen en achtergebleven spullen
Misschien heb je naast de roerende zaken ook spullen die je aan de nieuwe eigenaren wilt verkopen. Een inbouwkast of groot televisiemeubel bijvoorbeeld. Wanneer je in overleg met de kopers een goede afspraak hierover hebt kunnen maken, mogen ook deze spullen uiteraard achterblijven. Weet echter wel dat de verkoop van deze spullen niet via ons als makelaar of via de notaris geregeld is. Het is daarom van belang om samen met de kopers een bedrag af te spreken en ervoor te zorgen dat dit betaald is voorafgaand aan of tijdens de eindinspectie. Zet deze afspraken op papier, in een mailtje of app bericht, zodat er op het moment van de eindinspectie geen verdere discussies ontstaan en alles van te voren voor iedereen duidelijk is.

Kom je tijdens het verhuizen spullen tegen die je graag (extra) wilt achterlaten? Overleg dit dan altijd met de kopers van jouw woning! Woning gerelateerde materialen zoals dakpannen, extra laminaat, plinten of overgebleven tegels uit de badkamer of tuin mogen natuurlijk achterblijven. Ook onderhoudsmiddelen voor de vloer of verf voor de kozijnen kun je achterlaten.

Hoe schoon is schoon?
Deze vraag is ons al vaak gesteld. Ons eerste advies is om jezelf af te vragen hoe jij een nieuwe woning zou willen aantreffen. Even stofzuigen, dweilen en zo hier en daar een spin weghalen klinkt waarschijnlijk heel logisch. Maar kijk ook eens goed in alle kastjes en lades. Zijn al jouw spullen eruit, en zijn ze ook van binnen schoon (gemaakt)? Door als verkoper zelf nog even een eindronde te maken zodra je klaar bent, weet je zeker dat alles klaar is voor de overdracht!

Wat moeten we zeker niet vergeten?
Het is voor de kopers van jouw woning vervelend om ‘vies’ te starten. Ook zij zijn immers net als jij druk bezig allerlei zaken te regelen voor de verhuizing of willen misschien nog uitgebreid gaan klussen. Je kunt hen op weg helpen door:

  • - Alle vloeren grondig te stofzuigen en dweilen;
  • - De schuur en/of garage leeg te halen en netjes aan te vegen;
  • - Ingebouwde of overgenomen meubelen te soppen;
  • - De koelkast leeg te halen, schoon te maken en (waar mogelijk) uit te zetten;
  • - De zeef en afvoer van jouw vaatwasser leeg te halen en de vaatwasser te laten draaien met speciale vaatwasreiniger;
  • - De kruimels uit de (combi)magnetron of oven te halen en bijbehorende roosters af te wassen;
  • - Al het sanitair schoon achter te laten. Vergeet je ook het doucheputje niet?;
  • - Tijdig jouw verhuizing door te geven aan de energiemaatschappij, zodat jouw abonnement stopt op de overdrachtsdatum;
  • - De CV ketel en andere apparatuur aan te laten staan, zodat we tijdens de eindinspectie kunnen controleren of alles goed werkt;
  • - De gas en waterkraan niet dicht te draaien, dan kunnen de kopers er direct gebruik van maken;
  • - De thermostaat in de woning terug te zetten naar 15 graden;
  • - Neem je jouw slimme thermosstaat mee naar de nieuwe woning? Zorg er dan voor dat je de originele thermosstaat weer terug plaatst en alles goed werkt;
  • - Zorg ervoor dat alle kranen goed vastzitten en niet lekken;
  • - Haal spijkers, schroeven en pluggen uit de muren en vul de gaten op met muurvuller;
  • - Zorg ervoor dat de containers leeg zijn en maak ze (vooral de GFT container) ook van binnen even schoon;
  • - Controleer of alle ramen en deuren goed openen en sluiten;
  • - Zorg dat het elektrische zonnescherm, de screens en/of rolluiken goed werken;
  • - Verzamel alle sleutels, ook bij buren en familieleden;
  • - Zorg ervoor dat de energiemeters goed bereikbaar zijn. Tijdens de eindinspectie noteren we samen alle meterstanden en ondertekenen zowel verkopers als kopers voor akkoord. De meterstanden moeten vervolgens namelijk binnen vijf werkdagen na de overdracht worden doorgegeven aan de energiemaatschappij.

Garantiebewijzen en handleidingen
Op apparatuur, materialen en soms zelfs meubelen zit garantie die bij de verkoop automatisch over loopt van verkoper op koper. Door alle garantiebewijzen te verzamelen en samen te bundelen met de handleidingen, bied je de nieuwe eigenaren van jouw woning een goede start in hun nieuwe huis. Heb je nog tekeningen of misschien zelfs een brochure van de woning? Voeg deze er dan graag aan toe! Ook de afvalpas voeg je toe aan dit informatiepakket, aangezien deze hoort bij de woning.

De overdracht van een woning is vaak een stressvolle periode. Door op tijd te starten met de voorbereidingen, voorkom je gehaast op het laatste moment. Als je van tevoren een planning maakt en de laatste dagen tijd reserveert om de woning netjes achter te laten, zal de overdracht ook sneller verlopen. Twijfel je over wat er is afgesproken of ontstaat er een onverwacht probleem? Kijk dan eens terug op de lijst van roerende zaken of neem contact op met de kopers of jouw makelaar.