De afgelopen maanden heb je alle zakelijke te regelen punten en jouw verhuizing zo goed mogelijk voorbereid. Binnenkort is het dan zover: de eindinspectie van jouw nieuwe woning! Waarschijnlijk sta je te popelen om in jouw nieuwe huis aan de slag te gaan, misschien zelfs te verbouwen of zo snel mogelijk te verhuizen. Toch is het belangrijk om niet zomaar met alles akkoord te gaan, maar om met een kritische blik jouw nieuwe woning nog eens te doorlopen. In deze blog leggen we je uit waar je tijdens de eindinspectie op moet letten.

Noodzakelijk kwaad
De eindinspectie van een woning is niet alleen belangrijk, maar ook noodzakelijk. Vaak zitten er een aantal maanden tussen het moment dat jij de woning hebt bezichtigd, jouw bod hebt uitgebracht, de koopovereenkomst is getekend en de eindinspectie daadwerkelijk plaatsvindt. In deze maanden kan er van alles gebeuren met het huis of met onderdelen in of van het huis. Het is dan ook erg belangrijk om je ogen goed te openen!

Op tijd inplannen
Meestal wordt de eindinspectie van de woning een maand van te voren ingepland. Vaak wordt afgesproken om de woning een uur voordat je bij de notaris wordt verwacht samen te doorlopen. De daadwerkelijke duur van de inspectie is afhankelijk van hoe groot de woning is. De verkopende makelaar van jouw nieuwe huis zal inschatten hoelang hij of zij hiervoor nodig denkt te hebben. De meeste inspecties duren ongeveer 30-45 minuten.

Waar moet ik op letten bij de eindinspectie?
We kunnen ons goed voorstellen dat je het erg leuk vindt om jouw nieuwe woning weer te kunnen bezoeken. Ondanks jouw enthousiasme is het belangrijk om de woning goed op bijzonderheden te controleren. Een aantal tips:

  • Vraag de verkopers van jouw nieuwe woning of er bijzonderheden of punten zijn die je moet weten;
  • Vraag of alle sleutels aanwezig zijn en neem samen door welke sleutel waarvan is;
  • Vraag of er apparaten in huis aanwezig zijn die een nadere uitleg nodig hebben;
  • Vraag om bij het huis horende onderhoudsboekjes en garantiepapieren;
  • Vraag of je het telefoonnummer van de verkopers mag noteren, zodat je kunt bellen wanneer er post voor hen binnenkomt of als je vragen hebt;
  • Spoel het toilet door;
  • Controleer of de verwarming werkt;
  • Controleer of er warm water uit de verschillende kranen stroomt;
  • Spoor eventuele recente lekkage(s) op;
  • Open en sluit alle ramen en deuren;
  • Ruik je een rare (riool)geur? Controleer dan waar dit vandaan komt;
  • Check of alle lichtschakelaars goed werken;
  • Check of alle afvalcontainers leeg zijn en of de afvalpas aanwezig is;
  • Controleer of er geen puin of vergeten spullen achter knieschotten of op andere onzichtbare plekken vergeten is;
  • Neem samen de lijst van zaken door. Zijn alle roerende zaken die zijn overgenomen of achter zouden blijven aanwezig?
  • Check of alle apparatuur in de keuken en eventueel de mechanische installatie goed werkt;
  • Controleer in de meterkast of er geen groepen zijn uitgevallen;
  • Neem samen met de verkopers en/of verkopende makelaar de meterstanden op. Maak bij voorkeur een foto die je met elkaar deelt of vul een formulier in die door beide partijen wordt ondertekend.

Oeps, er is iets mis!
Bij de meeste eindinspecties zijn er geen problemen en wordt de woning leeg, schoon en volgens afspraak opgeleverd. Toch kan het voorkomen dat jij een gebrek ontdekt die niet hetzelfde is als tijdens jouw bezichtiging of het tot stand komen van de koopovereenkomst. In dat geval is het heel belangrijk dat je dit meldt bij de verkoper, alvorens je de handtekening zet bij de notaris. Zodra de handtekeningen bij de notaris gezet zijn, is het huis in de staat aangetroffen geaccepteerd en kan er niet zo makkelijk meer onderhandeld worden over eventuele gebreken.

Is er iets niet in orde tijdens de eindinspectie? Meld dit dan bij de verkopers, verkopende makelaar én bij de notaris. Hoe vervelend het ook is, onderteken geen akte wanneer het gebrek niet naar jouw tevredenheid is opgelost. In sommige gevallen kiest de notaris ervoor om een deel van de koopsom als zekerheid vast te houden. De notaris bewaakt dit bedrag dan totdat het probleem naar tevredenheid is opgelost. 

Zodra alle punten op de checklist zijn afgevinkt, de meterstanden zijn genoteerd en alle roerende zaken die achter zouden blijven kloppen, wordt er door beide partijen een handtekening gezet op het eindinspectie formulier. Hierdoor heb je altijd iets om op terug te vallen. Eventueel gemaakte afspraken kun je hier ook op (laten) vermelden. Daarna is het tijd voor de daadwerkelijke sleuteloverdracht bij de notaris! 

Heb je eindelijk de sleutels van jouw woning? Controleer dan de eerste dagen goed of alles in en rondom huis goed werkt. Wanneer je lekkages of andere bijzonderheden tegenkomt, meldt dit dan direct bij de verkopende partij.